Ecobranding je dizaj s nízkym dopadom na uhlíkovú stopu značky. V tlačených médiách ide o obmedzenie spotreby atramentu. V digitálnom prostredí to znamená obmedzenie spotreby batérie a obmedzenie dát pre rýchlejší prenos.
→ READING TIME: 5 MIN.
Ecobranding je grafický dizajn s nízkym dopadom na uhlíkovú stopu značky. V tlačených médiách ide predovšetkým o obmedzenie spotreby atramentu. V digitálnom prostredí to znamená obmedzenie spotreby batérie a obmedzenie dát pre rýchlejší prenos.
Termín zaviedol francúzsky grafický dizajnér Sylvain Boyer, ktorý spustil web Ecobranding – Design, aby to demonštroval na konkrétnych príkladoch.
Základom je prepracovať logá a vizuály značiek tak, aby používali menej atramentu. Keďže gigantické značky tlačia veľmi veľa materiálov, aj malá zmena môže mať obrovský efekt.
Ako dosiahneme nižšiu spotrebu atramentu pri tlači?
- “Svetlým režimom” – teda používaním bieleho pozadia.
- Používaním inverzných plôch v logu a grafike.
- Používaním špeciálnej CMYKovej palety farieb, ktorá je menej náročná na spotrebu atramentu.
- Používaním papiera, ktorý nepotrebuje absorbovať veľa atramentu.
- Používaním fontov, ktoré sú čitateľné pri tenkom reze alebo takých fontov, ktoré pracujú s inverznými plochami.
Ako minimalizujeme spotrebu batérie a/alebo dát?
- “Dark Mode” – používaním tmavého pozadia šetríme spotrebu energie na telefónoch, tabletoch a monitoroch.
- Úpravou farebnosti loga a grafických prvkov.
- Minimalizovaním bodov na krivke šetríme dáta vo vektorových objektoch (logá, ikony).