Kategórie
TOOL

Ako písať texty na blog?

V tomto článku sa dozviete, ako písať texty na blog tak, aby ich mali radi nie len vyhľadávače, ale aj vaši čitatelia.

→ READING TIME: 15 MIN.

O čom písať blog?

Viete, čo číta Denisa Jandová?

Denisa zbožňuje lokálne značky a produkty, pretože je pre ňu dôležitý udržateľný spôsob života. Sleduje aktuálne reklamné kampane, novinky v IT technológiách a tiež ju zaujíma psychológia. Páči sa jej prezidentka Zuzana Čaputová.

Denisa pracuje ako Marketing Manager v Baťa Group. A už asi tušíte, čo sa vám snažím povedať.

Píšte o tom, čo zaujíma vašu cieľovú skupinu.

Definujte si oblasti, v ktorých by ste chceli ľudí osloviť. Vyberte si zástupcov jednotlivých oblastí. Prejdite si ich sociálne siete a zistite, aké témy ich zaujímajú. Na základe prieskumu záujmov cieľovej skupiny zostavte svoj edičný plán.

Používajte funkciu “Návrhy slov”

Ak zadáte do vyhľadávača začiatok nejakého textu, automaticky vám ponúkne najčastejšie hľadané výrazy. Inšpirujte sa!

Google Trends

Pomocou Google Trends viete zistiť, čo ľudia aktuálne vyhľadávajú. Písaním článkov na aktuálne témy viete zaujať pozornosť.

Ako písať texty na blog?

Píšte tak, aby vám ľudia rozumeli

Článok nemá byť dôkazom vašej intelektuálnej nadradenosti. Nepoužívajte slová, ktorým nikto nerozumie bez vysvetlenia. Nevyžívajte sa v zložitých vetných skladbách.

“Nechcelo sa mi ísť do Ruska.”

“Moje myšlienky neboli toho rázu, že by sa mi do Ruska príliš chcelo.”

Nepoužívajte pasívne vety

Pasívne vety môžu tvoriť maximálne 10 % článku. Sú príliš zložité na to, aby im ľudia okamžite porozumeli.

“Naša firma kúpila knihy.”

“Knihy boli kúpené našou firmou.”

Používajte kratšie vety

Dlhé vety sú ťažšie čitateľné. Ak je to potrebné, rozdeľte dlhú vetu na dve kratšie. Google uprednostňuje texty, ktoré spĺňajú podmienku dobrej čitateľnosti.

“Písanie kratších viet môže byť náročné. Napriek tomu je naozaj dôležité snažiť sa o to. Koniec koncov, vaše vety sa ľahšie čítajú.”

“Hoci môže byť písanie kratších viet náročné, je to naozaj dôležité, pretože to uľahčuje čítanie viet, aj keď si to vyžaduje trochu viac úsilia.”

Deľte text do odsekov

Dlhý tok textu je pre ľudí odstrašujúci a neprehľadný. Odseky umožňujú ľuďom skenovať text. Odsek by mal mať najviac 200 slov.

Používajte podnadpisy

Podnadpisy umožňujú ľuďom skenovať text. Každý odsek, ktorý má viac ako 200 slov potrebuje podnadpis. Podnadpis by mal informovať o tom, čo je obsahom nasledujúceho odseku. 1 alebo 2 podnadpisy by mali obsahovať kľúčové slová článku.

Čo je to inkluzívna komunikácia?

Posúďte tón reči z rôznych perspektív

Napríklad akademický tón môže pôsobiť, že článok je určený iba ľuďom s vysokou úrovňou vzdelania. Keď hľadáte štýl, ktorým komunikovať, zamerajte sa na to, aby bol jasný, priamy a úctivý.

“Viacúčelovosť”

“Verzatilita”

Oslovujte ľudí, nie čitateľov

Nepriame označovanie ľudí ako “používateľov”, “návštevníkov” alebo “čitateľov” môže spôsobiť, že blog bude pôsobiť neosobne.

“Vitajte na našom blogu. Sme radi, že vás vidíme.”

“Milí čitatelia, dovoľte, aby sme vás privítali na našom blogu.”

Humor je subjektívny

Zahrnutím humoru do vášho textu riskujete, že nebudete pochopený. Môžete podráždiť ľudí, ktorých unavuje váš spôsob vtipu. Alebo urazíte ľudí, ktorí si humor vykladajú inak.

Pozor na rody!

Píšte tak, aby ste nevylučovali jednu skupinu ľudí. Nepíšte len pre mužský alebo len pre ženský rod. Vaše texty by mali byť unisex.

“Máš talent? Poď pracovať k nám!”

“Si talentovaný? Poď pracovať k nám!”

Ako vytvoriť zaujímavý nadpis?

Vytvoriť zaujímavý názov sa zdá byť zložité. Ale nie je to tak. Môžete použiť zopár pravidiel, ktoré vám veľmi pomôžu. Samozrejme, najlepšie fungujú čísla a otázky „Ako?“, „Prečo?“

Čísla

„5 tipov, ako na efektívny home-office“

Ako?

„Ako vytvoriť peknú prezentáciu v Keynote?“

Prečo?

„Prečo je dôležitý grafický dizajn?“

Môžete byť v nadpisoch kreatívnejší a použiť aj ďalšie dva zaručené spôsoby, ako zaujať čitateľov. Jedným z nich je životná skúsenosť a druhým je porovnávanie.

Životná skúsenosť

„Čo ma naučil beh?“

Porovnanie

„Je lepšia Canva alebo Photopea?“

Ako získať spätné odkazy?

Spätný odkaz z relevantného zdroja je pre vyhľadávač signálom, že váš text je zaujímavý. Bude sa teda umiestňovať vo vyhľadávaní vyššie. Existuje niekoľko možností, ako môžete získať legálne spätné odkazy z relevantných zdrojov.

Požiadajte o ne

Výmena odkazov je úplne bežná. Pokiaľ sa vám obsah nejakého webu zdá blízky, skúste napísať autorovi a požiadajte ho o výmenu odkazov. Samozrejme platí, že táto výmena by mala byť obojstranná. Teda oba weby by mali zo spolupráce profitovať. Oslovujte teda iba také stránky, kde má takáto spolupráca zmysel pre obe strany.

Výmena spätných odkazov môže vyzerať napríklad takto.

Píšte návody a recenzie

Tento obsah je pre ľudí užitočný a môže sa stať, že ho budú radi zdieľať s inými na svojich sociálnych sieťach alebo v špecializovaných diskusných fórach. To všetko sú spätné odkazy pre váš web.

Publikujte dáta a štatistiky

Z vašich dát môžu čerpať ďalší autori, ktorí vás budú vo svojich článkoch citovať alebo uvádzať v zdrojoch. Aj takto môžete získať spätný odkaz na váš web.

Round up post

„Round up post“ je termín označujúci rozhovor s viacerími blogermi/influencermi/odborníkmi na jednu tému. Každý z nich sa rád pochváli vašim článkom na svojich sociálnych sieťach alebo na blogu.

Môže to vyzerať napríklad takto:

„Spýtali sme sa 3 slovenských grafikov, čo si myslia o našom logu“

Guest blogging

Termín „Guest blogging“ označuje použitie nejakej veľkej blogovacej platformy na spropagovanie vášho webu. Môžete si napríklad založiť blog na blog.sme.sk. V článkoch, ktoré tam napíšte, budete odkazovať na váš vlastný web.

Zostavujte rebríčky

Napríklad napíšte článok s názvom “TOP 10 značiek podľa slovenských CEOs”. Všetkým značkám by ste o vašom článku napísali, aby sa s ním mohli pochváliť na sociálnych sieťach. A verte, že to urobia s radosťou. 🙂

Registrujte sa v katalógoch

Aj keď tento spôsob sa mi zdá najmenej kreatívny a najmenej efektívny, je možné získať spätné odkazy aj z rôznych katalógových portálov. Napríklad azet.sk, zoznam.sk, centrum.sk, szm.sk…

Ako nastaviť správne SEO?

Kľúčové slová

Pre každý článok si definujte minimálne 1 kľúčové slovo alebo frázu. Bude sa nachádzať:

  • v nadpise článku,
  • v úvodnom texte,
  • aspoň v 1 podnadpise,
  • 1 alebo 2 x v základnom texte.

Nadpis článku

Matúš Vallo: Bratislava je značka stará 730 rokov”

Úvodný text

“Prinášame vám unikátne rozhovory s ľuďmi, ktorí vedú najväčšie spoločnosti na Slovensku a stoja za inšpiratívnymi príbehmi známych značiek. O tom, aká značka je Bratislava nám porozprával primátor Matúš Vallo.”

Správne ste pochopili – kľúčová fráza je “Matúš Vallo.”

Odkazy na externé zdroje

V každom článku by sa mal nachádzať odkaz na relevantný externý zdroj. Odkaz by mal byť tvorený zmysluplným textom. Nikdy nepoužívajte pre odkazy text “Kliknite sem”, “Tu” alebo “Link”.

“Článok o nehode generála Štefánika. Kliknite sem.

Odkazy na interné zdroje

V každom článku by sa mal nachádzať odkaz na interný zdroj. Napríklad odkaz na iný článok, ktorý ste na danú tému už publikovali. Môže to byť aj odkaz na case-study vhodnú pre daný článok, ktorá sa nachádza na vašom webe.

Každý článok by mal mať autora

Ak článok nemá autora, Google ho nebude považovať za dostatočne dôveryhodný zdroj informácií.

Mali by ste uvádzať zdroje

Článok, v ktorom sú uvedené zdroje (napríklad rôzne štúdie, prieskumy a pod.) Google bude považovať za dôveryhodnejší.

Nekopírujte články

Google dokáže odhaliť text, ktorý nie je autentický. Nestačí iba zmeniť slovosled alebo poradie odsekov.

Ani ChatGPT by nemal vygenerovať 100 % textu vo vašom článku. Bežný čitateľ si to síce nevšimne, ale pre vyhľadávače zrejme nebude problém rozpoznať, či text písal človek alebo robot.

Umelú inteligenciu samozrejme môžete používať na získavanie informácií, ale finálnu podobu textu by ste mali určovať vy.

Aké obrázky používať v blogu?

Vizuálne vyhľadávanie je stále populárnejšie. Človek sa na váš článok môže dostať tak, že bude hľadať obrázok a nie text. Google uprednostňuje pôvodné obrázky. Preto používajte radšej vlastné fotografie a grafiky. V prípade, že použijete fotku z fotobanky, Google bude preferovať pôvodný zdroj – teda fotobanku.

Najznámejšie free fotobanky sú:

Obrázky si môžete vygenerovať aj pomocou umelej inteligencie, napríklad tu:

Obrázky musia byť popísané

Každý obrázok musí mať vyplnené políčko “Názov” a “Alternatívny text.” Umožníte tým nevidiacim váš obrázok prečítať. Robíte to aj pre vyhľadávače, ktoré tak isto nemajú oči.

Názov: Žena s mliekom

Alternatívny text: Maľba ženy v modrej zástere, ktorá leje mlieko do misky.