Nedajte sa oklamať grafickým dizajnérom. Sprievodca pre zaneprázdnených majiteľov firiem.
→ Reading time: 4 min.
Žiadajte od grafika všetky formáty
Logo musí byť vektorové, ak ho chcete aplikovať na rôzne druhy materiálov. Pokiaľ vám grafik navrhne bitmapové logo, musí vytvoriť aj vektorovú alternatívu. Vektorové logo požadujte vo formátoch AI, EPS a PDF. Nesmiete sa uspokojiť s tým, keď vám grafik zašle logo iba v natívnom formáte nejakého málo používaného grafického editora, napríklad CDR (Corel Draw). Neskôr by ste mohli mať problém nájsť tlačiareň, ktorá by s ním vedela pracovať. Ak váš grafik nemá Adobe Illustrator, požiadajte ho o formát EPS alebo PDF.
Farba loga musí byť definovaná priamymi farbami a vo farebných profiloch CMYK a RGB. Prvé dva sa používajú v tlači, profil RGB pre zobrazenie na monitore. Pri priamych farbách požadujte od grafika, aby vám vybrané farby ukázal na vzorníku (najčastejšie of firmy Pantone). Na monitore totiž vyzerajú odlišne, ako v skutočnosti.
Logo musí byť navrhnuté aj v jednofarebnej verzii. Sú totiž prípady, kedy technicky nie je možné tlačiť plnofarebné logo alebo je to finančne nákladné.
Vždy si zaslaný návrh loga pozrite aj zmenšený, aby ste videli, či je logo použiteľné pri tlači napríklad na vizitky alebo reklamné predmety, kde musí byť v umiestnené v malom rozmere.
Dajte si pozor na originalitu
Overiť si originalitu vášho loga by bolo časovo náročné. No ak máte aspoň 15 minút čas, skúste tieto postupy. Neodhalia síce všetko, ale za pokus to stojí.
Zadajte kľúčové slová týkajúce sa vášho biznisu do vyhľadávača obrázkov Google a pridajte k nim slovo “logo”. Pri vyhľadávaní používajte aj anglické slová. Vyhľadávanie pomocou kľúčového slova môžete použiť aj na rôznych on-line galériach. Napríkad Dribbble.com alebo Logopond.com.
Spýtajte sa grafika na filozofiu loga. Ak sa vám bude zdať logická, bude vystihovať vašu firmu, zrejme nejde o žiadnu kópiu a grafik vystaval logo od základu sám. Ak náhodou objavíte logo veľmi podobné vášmu, nepodliehajte panike. Niekedy sa môže stať, že dvoch ľudí – každého na inom konci planéty – napadne tá istá myšlienka. Požiadajte grafika o iný návrh a k požiadavke priložte aj obrázok loga, ktoré ste vypátrali.
Opýtajte sa na použité písmo
Písma dostupné zadarmo sú používané veľmi často na materiáloch rôznej kvality a zamerania. Môžu sa objaviť na billboarde náboženskej organizácie alebo na letáku erotického salóna. Naozaj chcete, aby sa vaše logo mohlo podobať na propagačné materiály niekoho iného? Ak sa vaše logo hrdí nejakým zvláštnym, výrazným a ľahko zapamätateľným fontom, spýtajte sa grafika, aké písmo použil pri tvorbe. Ak odpovie, že použil písmo, ktoré je dostupné na internete zadarmo, požiadajte ho, aby ho upravil a odlíšil od free verzie. Predídete tak možnému zamieňaniu s niečím iným.
Neakceptujte v logu logobankové symboly
Pokiaľ grafik použil vo vašom logu symbol z logobanky, nie je nikde napísané, že ho nemôže použiť iný grafik pri tvorbe iného loga alebo grafiky. Najhoršie na týchto logobankách je to, že sa v nich objavujú aj mierne upravené symboly existujúcich lôg a niekedy je ťažké určiť, či bolo skôr logo, alebo symbol v logobanke.
Logo vôbec nemusí obsahovať symbol
Stále pretrváva názor, že v logu by sa mal objaviť symbol, ktorý charakterizuje vašu firmu. Nie je to pravidlo. Ideálne je, ak je za logom nejaká prepracovaná myšlienka a nie je to prvý plán. Príklad: logo kaderníctva nemusí mať symbol nožníc alebo vlasov, ale koruny (vlasy = koruna krásy). Ale tak isto nemusí mať vaše logo vôbec žiadny symbol. Nie je to nič nezvyčajné. Môžete sa odlíšiť písmom a/alebo zaujímavou farebnosťou.